David Herzogin kohuttu kirja: Kirkkauden Invaasio, Mika Jantunen kommentoi

Luokka: 
Kuuma peruna

Ihmeiden aika –suurtapahtuman kampanjapäällikkö Mika Jantunen kommentoi evankelista David Herzogin kohuttua kirjaa Kirkkauden Invaasio.

Mika Jantunen kirjoittaa:

”Henkilökohtaisia ajatuksiani David Herzogin Kirkkauden Invaasio -kirjasta. Nämä ajatukset perustuvat vapaamuotoisiin lukokemuksiin, eikä niiden tarkoitus ole vastata koko kirjan aihepiireihin.

Kirjan pääkohde-ryhmä ovat uskovat, joita aihepiiri kiinnostaa. Kirja ei ole ensisijaisesti evankelioimiskirja.

Keskeistä ovat kirjailijan lähteet:

Jeesus mainitaan kirjassa eri muodoissaan 200 kertaa.

Herra, Pyhä Henki, Henki, Jumala jne. mainitaan kirjassa arvioltani 300-400 kertaa.
Raamattua käytetään suorina jaelainauksina tai lähdeviittauksina 187 kertaa.
Lisäksi Raamattua käytetään opetuksen pohjana toistuvasti.

Keskeisin lähde kirjassa on Raamattu. Lisäksi kirjailijalla on henkilökohtainen kiinnostus tiedettä ja kvanttifysiikkaa kohtaan, jonka avulla hän pyrkii selittämään esimerkiksi ihmeiden tapahtumismekanismeja. Kvanttifysiikan tutkijoita mainitaan nimeltä 3 kertaa (luvun voi tarkistaa.)

Henkilökohtaisesti en kuitenkaan löytänyt kirjasta mitään viitteitä siihen, että David kehottaisi ihmisiä tutustumaan New Age´iin. Hän uskoo sielunvihollisen olemassaoloon, mutta ei halua olla tekemisissä sen kanssa.

Kirjassa on paljon profeetallista opetusta, joka Uuden liiton aikakaudella toimii vajavaisten ihmisten kautta. Myöskin on huomioitavaa, että David joissain kohdissa itsekin sanoo, että tulkitsee jonkun asian tietyllä tavalla.

Asettuuko David luojan rooliin? = Ei.

Sivulla 21 David kehottaa puhumaan kirkkauden ilmapiirissä niitä sanoja, joita Jumala puhuu sinulle sillä hetkellä. Jumala luo, ihminen on välikappale. Sivulla 27 hän sanoo, että avain ei ole vain puhutut sanat (ääniaallot), vaan se, että ne puhutaan kirkkauden alueella, niin että Pyhä Henki on siinä mukana. (Myös sivu 14.)

”Mutta minun Jumalani on rikkautensa mukaisesti täyttävä kaikki teidän tarpeenne kirkkaudessa, Kristuksessa Jeesuksessa.” Tämä jae kuvaa hyvin Davidin ajattelua. Tarpeemme ovat olemassa Jumalan kirkkaudessa, josta voimme niitä uskon kautta omistaa. Siinä mielessä myös luovat ihmeet ovat Jumalan kirkkaudessa (ikään kuin odottamassa ilmapiirissä kokoussalissa kun kirkkaus laskeutuu.)
Kieltääkö David Helluntain merkityksen ja Pyhän Hengen roolin? = Ei.

Sivulla 12 hän kertoo, kuinka Jeesus ylösnoustuaan lähetti omilleen Pyhän Hengen, josta alkoi kirkkauden invaasio. Kirja kertoo, että on hienoa olla voideltu, mutta on vielä parempi toimia voitelussa silloin kun Herran kirkkaus on läsnä. David tulkisee nämä Apt. 2 ja 4 luvun tapahtumat kahdeksi vuodatukseksi, mutta hänen sanomastaan käy ilmi selkeästi se, että hän rohkaisee meitä pääsemään eteenpäin siitä, että pelkästään toimimme oman voitelumme kautta, siihen että Herra itse ojentaa kätensä ja ihmeitä tapahtuu moninkertaisesti.

David uskoo, että ihmisten tulee olla verellä lunastettuja (sivu 52.) Ihmeiden lähde tulee olla Jeesus ja Taivaan voima (sivu 52.) Hän uskoo Jeesukseen, joka kuoli, haudattiin ja nousi ylös kuolleista (sivu 67.) Ihmeparantuminen tapahtuu Jeesuksen nimessä (sivu 75. ja sivu 23.)

Uskooko David, että Jerikon muurit kaatuivat pelkällä äänenvoimalla? = Ei.

David nivoo tämän ajatuksen siihen, kun juutalaiset olivat kuusi päivää olleet hiljaa ja heidän mielensä askarteli koko ajan Jumalassa. Sitten kun hiljaisuus rikkoutui ja kirkkauden ja voiman täyttämät ääniaallot (kova huuto) päästettiin ilmoille, sortuivat Jerikon muurit. Lähde oli Jumalassa.

Voiko äänellä olla ikään kuin paino? = Kyllä. Kokeile itse seistä rock konsertissa kaiutinkaapin vieressä, niin huomaat. Tästä ei kuitenkaan minusta voi vetää sitä johtopäätöstä, että Jumala on jotain vierasta ainetta. Hän on henki, mutta hänenkin äänensä on voimallinen (siinä mielessä äänellä on paino, joka saa aikaan asioita (tutustu Psalmien kirjaan.)

Luomakunta ja ääniaallot

Raamattu kertoo meille siitä, että koko luomakunta ylistää Häntä. Ihminen saattaa luonnossa aistia Jumalan suuruuden. Siellä myös kerrotaan ´verestä joka huutaa maasta´ jonkun synnin tähden ja ”kivetkin huutavat” ajatuksen. Raamatussahan myös aasi puhui. David kertoo kirjassaan tutkimuksista, joissa aineella on muisti. Mitä vesimolekyyleille tapahtui, kun niille puhutaan, mitä kultaharkoille tapahtuu, kun niihin kohdistetaan ajatuksia. Kuinka NASA löysi avaruuden mustista aukoista musiikilta kuulostavan harmonisen äänen (ääniaalto). Vanhakansa tiesi, että kukille pitää puhua kauniisti (ei rumasti), muuten ne saattavat voida huonosti.

Vaikka alue on minulle monella tapaa uusi, enkä edes ymmärrä monia asioita siihen liittyen, olisi epäviisasta hyljätä se sen tähden. Mitä sitten, jos kymmenen vuoden päästä aihetta opetetaan jo kouluissa. David pyrkii ajatuksillaan kertomaan, että materian ytimessä on ääniaalto, jolla on omanlainen muisti (sivulla 34 Hesekiel profetoi luille, jotka tulivat sitten yhteen) ja joka kykenee välittämään viestiä. Meillä kaikilla saattaa olla kokemuksia siitä, että on ajatellut jotain ihmistä monta päivää ja ajatellut soittaa hänelle ja sitten se ihminen kertoo, että on myös ajatellut sinua ja soittaa sinulle.

Kertomus miehestä, joka rukoili Jerusalemin muurilla ja sai muuriin nojatessaan ymmärryksen Israelin kuulumisesta Raamatun pelastussuunnitelmaan, ei johda meitä teologisesti harhaan, koska ilmestys oli oikea. Se on silti suurimmalle osalle uutta tutkimustietoa ja tässä vaiheessa saa aikaan sen, että ”nostetaan hattua” niin kuin Luther ja jäädään odottamaan syvempiä tutkimuksia aiheesta. Kirjassa myös kerrotaan tytöstä, joka muutettuaan uuteen kotiin, näki huoneessaan aina samaa murhasta kertovaa unta. Vanhempien selvitettyä asiaa, selvisi että siellä oli tehty murha. Sen jälkeen vanhemmat ajoivat murhanhengen ulos huoneesta. David ymmärtää asian niin, että seinät kantoivat muiston tapahtuneesta.

Raamattu puhuu ihmeistä, joita ihminen ei käsitä. David luettelee kirjassaan erilaisia ihmeitä, joita Jumala Raamatussa teki. Laihtumisihmeet, kultahampaat, luovat ihmeet, hiuksien kasvaminen ja kultapöly ovat taas ihmeitä, jotka eivät ole alkaneet Davidin palvelutyön kautta. Niitä tapahtuu eri puolilla maailmaa ja monenlaisissa seurakunnissa. Onko mahdollista, että maailmalla tapahtuu myös asioita, jotka eivät ole aitoja; tottakai. Se ei kuitenkaan poista aitojen vakuuttavuutta.

David uskoo kirjassaan, että puheillamme ja ajatuksillamme on suuri merkitys. Niillä voi olla myös merkitys terveydellemme. Uskon, että toinen ihminen voi kantaa keveyttä olemuksessaan, toinen tuo raskaan ilmapiirin kaikkialle mihin hän menee. Kyse voi olla myös siitä hengestä, jota ihminen kantaa sisällään.

David ei usko, että meillä jo olisi ylösnousemusruumit. Olen asian varta vasten tarkistanut. Jos sinulle käy niin kuin Helluntaipastorille Suomessa, jonka rosvot yllättivät ja Jumala teki hänestä näkymättömän ja hän pakeni seinän läpi, niin silloin on kyseessä Jumalan kirkkauden ihme.

Pidän suurimpana haastena sitä ajattelun eroa, että ”onko uskovalle annettu Kristuksessa auktoriteetti” ongelmatilanteisiin ja sairauksien kohdatessa. Toinen uskoo tähän, niin kuin minäkin. Elämme langenneessa ja usein epäreilussa maailmassa, jossa voimme harjoitella uskoa ja uskossa puhumista.

Toinen taas ajattelee, että Jumala toimii silloin, kun hän itse haluaa. Ihminen ei voi puuttua Jumalan tekemisiin, muuten kuin rukouksella tuomalla asiansa tiettäväksi.

Toinen suuri haaste tuntuu olevan siinä, että monet uskovat eivät ole ollenkaan lukeneet Davidin kirjoja ja eivät ymmärrä hänen ajattelutapaansa ja kultturitaustaansa juutalaisuudessa.”

David Herzog on pääpuhujana Ihmeiden aika suurtapahtumassa 26.-27.7. Olympiastadionilla. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Katso tapahtuman tarkempi ohjelma: www.gne.fi

Lisää uusi kommentti