Kaikki tulee Jumalan läheisyydestä

Luokka: 
Lähikuva

teksti Maria Kesätuuli kuva Johanna Helin Photography

Jos olet joskus kuullut Johan "Juppe" Lahtelan opetusta ja lauluja, tiedät, että hän välittää taivaallista sanomaa Isän sydämeltä, rohkaisua ja ilmestystä, joka osuu ja uppoaa suoraan sisimmän sopukoihin. Kaikesta huomaa, ettei mikään ole hänelle teoriaa vaan totisinta totta. Hän vaeltaa Jumalan lähellä, jossa jokainen päivä on täynnä ihmeellistä johdatusta.

Johan "Juppe" Lahtela haluaa kertoa Jeesuksesta koko maailmalle ja on valmis menemään, mihin ikinä Isä hänet lähettää. Kolme ja puoli vuotta sitten Jupen elämä muuttui, kun hän tuli uskoon. Sen jälkeen kaikki on ollut seikkailua Jumalan kanssa. Juppe on saanut olla lähetystyössä jo Australiassa, Afrikassa, Indonesiassa, Fijillä ja viimeisimmällä reissullaan Intiassa, jossa myös Missiomaailma oli mukana tukemassa. Hän laulaa Northwind Collective bandissä, joka tekee taivaallista ylistysmusiikkia.

Hän tietää kuitenkin myös sen toisen puolen, mitä on olla pimeydessä, masentunut ja täysin toivoton.

- Ennen Jeesusta, elämäni oli tosi erilaista. Aloitin nuorena ryyppäämään, myös pilvi oli kuvioissa. Olin tosi vihainen mota vuotta, nuoresta aikuisikään asti. Viha hallitsi tosi paljon asioita. Välillä viha oli motivaationi tehdä asioita, ja se purkautui väkivaltana, Juppe kertoo.

19-vuotiaana hän koki ensimmäisen kerran Jumalan kosketuksen.

- Koin Pyhän Hengen ja vain itkin. Koin Jeesuksen, mutta sydämeni oli edelleen tosi kova, työ ei saanut käynnistyä siellä. Samaan aikaan menin tosi syvälle maailmaan. En tuntenut Jeesusta ollenkaan. Mietin paljon itsemurhaa. Pelotti kuitenkin, että jos tappaisin itseni, joutuisin helvettiin. En halunnut sitä.

Kesti vielä kuusi vuotta pimeää ajanjaksoa ja viina oli mukana kuvioissa. Sinä aikana itsemurha-ajatusten keskellä Juppe rukoili kuitenkin usein: "Jumala, muuta mun elämäni." Jumala alkoi kutsua Juppea Raamattukouluun Australiaan. Hän yritti kaksi kertaa lähteä sinne, muttei saanut rahoja kokoon. Kolmannella kerralla ihmiset saivat sydämilleen, että heidän tulisi tukea Juppea. Se oli Jumalan ihme.

Uusi alku Australiassa

Jumalan muuttava työ käynnistyi Jupeassa vasta kun hän pääsi Australiaan.

- Kaikki muuttui siellä, kun tajusin, että Jumala on todellinen. Jumala alkoi muuttaa tosi paljon mun elämää, oli ihme miten kaikki tapahtui. Jumala vapautti minut yksi aamu. Tajusin, että olen vapaa. Viha katosi. Sydämessäni tapahtui ihme, vapaus. Mun ei tarvitse enää olla vihainen, vaan mä saan rakastaa.

Juppe oli aiemmin aina vihannut rukoilua, koska ei ollut ymmärtänyt, että Jumala haluaa viettää aikaa hänen kanssaan.

- Jumalakuvani oli kaukainen. En ollut kokenut ennen Australian matkaa, että Jumala vastaisi rukouksiini. Kun rukoilin: "Jumala, muuta mun elämäni", hän teki sen ja antoi rahat mulle, jotta pääsin Raamattukouluun. Hän poisti mun vihan ja teki koko ajan työtä minussa. Hän halusi viedä mua koko ajan syvemmälle. Se oli tosi väärä se kuva, mikä mulla oli. Se on muuttunut ihan täysin. Jumala on rakastava Isä. Olen Hänen lapsensa.

Läheinen suhde Jumalaa avautui Jupelle ja sen jälkeen vain taivas on enää rajana.

Ota uskon askelia

- Jumalan tunteminen on prosessi, Juppe sanoo. Australiassa hän alkoi pikkuhiljaa tunnistamaan myös Jumalan äänen. Hän alkoi rukoilla: "Jumala, ala käyttämään mua."

- Sen jälkeen kuulin ensimmäisen kerran Jumalan puhuvan. Kävin lenkillä aina iltaisin. Juoksiessani kuulin, kuinka ääni sanoi mun päässä: "Kumarru seitsemän kertaa polvillesi." Ajattelin, että mitä jos joku näkee ja ajattelee, että olen ihan sekaisin. Tein sen ja kun nousin ylös, mulla oli ihan mahtava olo ja mietin, että ehkä siellä oli joku pusikossa, joka oli rukoillut: "Jos tuo mies nyt menee seitsemän kertaa polvilleen, niin uskon sinuun, Jumala." Rakastan tällaisia tarinoita.

Jumala alkoi puhua Jupelle myös kuvien kautta.

- Silloin sain kuvan grillikatoksesta, jossa oli neljä tai viisi poikaa, joista yhdellä oli rannevamma. En ollut ikinä saanut sellaista kuvaa aiemmin. Menin päivällä istumaan sinne grillikatokseen, mutta siellä ei ollut ketään. Ajattelin, että tulen illalla takaisin. Kun illalla menin sinne, siellä istui ne neljä poikaa, jotka olin nähnyt kuvassa. Tiesin, että jos nyt kysyn heiltä, onko kenelläkän rannevamma, niin varmasti jollain se on. Sillä kertaa en kuitenkaan vielä uskaltanut kysyä.

Tämä oli alkua suuremmalle. Pikkuhiljaa Jumala alkoi puhua lisää.

- Aloin nähdä yhä enemmän kuvia. Se on sellainen rauhallinen ääni, joka vain jää kaikumaan päähän. Ajatuksen tulevat ja menevät. Jumala ääni aina muistuu ja muistuu. Luottamus kasvaa koko ajan ja haluat koko ajan ottaa enemmän uskon askelia.

Satoja parantumisia

Myös omassa elämässään Juppe sai kokea Jumalan voiman, kun Jumala paransi hänen polvensa. Hän on nähnyt myös kuinka Jumala on korjannut kieroja jalkoja suoriksi.

- Olen nähnyt ihan uskomattomia asioita, elän ihmettä itse. Olen nähnyt mielettomiä juttuja, joista tuli älytön nälkä. Mulle tuli sellainen olo, että mun pitäisi olla rukoilemassa ihmisten puolesta, jotta hekin saisivat kokea saman rakkauden.

Siitä alkaen Juppe rohkaisui ja lähti kaduille rukoilemaan terveyttä kaikille sairaille.

- Aina kun näin sairaan ihmisen, aloin rukoilla hänen puolestaan. Kolme viikkoa tein tätä, ennen kun sain nähdä Jumalan parantavan kauttani. Tiesin kyllä, että kaikki se, mitä olin nähnyt oli totta.

Vähitellen ihmeitä alkoi tapahtua koko ajan.

- Nyt olen saanut nähdä satojen ihmisten paranevan ympäri maailmaa: Afrikassa, Intiassa, Suomessa, ja täällä. Ollaan tässä matkan alussa kuitenkin vasta, Juppe lisää.

Rakasta, ja pelko väistyy

Juppe tietää lääkkeen pelon voittamiseen. Silloin pelko väistyy, kun hän alkaa vaan rakastaa.

- En aio valehdella. Kyllä mulla vieläkin on ihmispeloa, kun Jumala näyttää jonkun henkilön, jonka puolesta menen rukoilemaan. Kun sä vaan päätät, että unohdat sen pelon ja kun alat rakastaa, huomaat, että se pelko väistyy. Joka kerta se on päätös, että sä päätät rakastaa ja huomaat, että se vain sujuu. Aina kun rakkaus valtaa, niin sua ei enää pelota. Se on niin ihmeellistä, mitä Jumala voi tehdä kun rakastat.

Aikaa Jumalan kanssa

Kaiken avain Jupen elämässä on ollut Jumalan läheisyyden löytyminen. Hän varjelee ja vaalii koko ajan tuota yhteyttä.

- Koko ajan rakastan puhua Jumalalle, olla täysin rehellinen Hänelle. Jos itkettää, niin itken ja jos huudatuttaa niin huudan. Kaikki meidän elämässä tulee vaan Jumalan läheisyydestä. Se, että olet rehellinen Jumalalle ja vietät aikaa hänen kanssaan, se on tosi tärkeää. Luen myös Raamattua ja katson paljon rohkaisevia saarnoja. Jumalan kanssa eläminen on 24/7 juttu, koko ajan enemmän lisää.

Juppe antaa kullan arvoisia vinkkejä myös meille kaikille lukijoille:

- Rakasta Jumalaa koko sydämestä ja ole rehellinen Jumalalle. Uskalla rakastaa. Uskalla heittäytyä ihan täysillä. Jokainen, joka koputtaa, sille avataan. Jos me ei koputeta, ei meille voida avata. Anna sun matkan olla henkilökohtainen matka Jumalan kanssa. Tuo hänelle kaikki kysymykset, mitä sulla on. Kun osaat olla täysin rehellinen Jumalalle, se on niin iso avain.

Lauluja Jumalalta

Kun kysyn Johanilta hänen kutsumuksestaan, hän sanoo sen valkenevan pikkuhiljaa. Hän rakstaa evankelioida ja puhua ihmisille seurakunnassa ja tietysti ylistää. Suurta Jumalan ihmettä on ollut Northwind Collective ylistysporukkaan johdattuminen. Johan rakastaa laulamista ja saa tehdä sitä nyt sydämensä kyllyydestä.

- Jumalan ylistäminen on yksi osa kutsumustani, tulen tekemään siinä vielä paljon. Haluan kertoa koko maailmalle, että Jeesus on todellinen ja Hän rakastaa. Pikkuhiljaa kaikki hahmottuu.

Tie selviää sitä kulkiessa

Jupen matkoista ja ajatuksista voi lukea hänen blogistaan: http://unstoppablejourneyy.blogspot.fi. Kirjoitukset ovat siunanneet monia ja olleet rohkaisuksi.

Seuraavaksi Juppe kertoo lähtevänsä ehkä Israeliin Missiomaailman lähettämänä, jonka kautta Juppea voi myös tukea. Hänellä on siellä oma viitenumero, jonka kautta lahjoitukset ohjautuvat Jupen palvelutyön tukemiseksi.

Jumala uskoo sinuun!

Kun Juppe puhui toukokuun puolivälissä Nouse Suomi tapahtumassa, hän kehotti kaikkia ottamaan rohkeasti uskon askelia omassa kutsussaan, sillä Jumala uskoo sinuun, silloin kun et itsekään usko itseesi, Juppe vakuutti.

- Me voidaan päättää uskoa Jumalan totuuteen ja mennä vaan täysillä. Kun sä vaan päätät: Mä menen täysillä Jumalan kanssa, silloin sua ei voi enää pysäyttää mikään. Kun sä olet nähnyt sen elämän, mitä se on ilman Jumalaa, et halua sitä enää. Päätä uskoa totuuteen. Suosittelen. Se on niin paljon parempaa.

Kannattaa lähteä rohkeasti rakastamaan Jumalaa kaikella ja ottamaan uskon askelia, Johan rohkaisee.

- Luota siihen, että Jumala tekee, mitä Hän on puhunut. Jos hän kutsuu sinut johonkin, jos Jumala puhuu sinulle, Hän on sun kanssa ja tekee sen. Hän ei puhu sulle Intiasta ja jää itse Suomeen. Jos sulla on halu kertoa Jeesuksesta, vaikka pelottaisi, niin anna mennä vaan!

Lue juttu kokonaan kesäkuun Näky magazinesta!

Lisää uusi kommentti

By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.